Pisno vprašanje Evropski komisijiž
1.6.2021
Instrument NextGenerationEU je za Evropo edinstvena priložnost, da se spopade s pandemijo covida-19 in hkrati s strateškimi naložbami preoblikuje naša gospodarstva. Medtem ko Komisija pregleduje nacionalne načrte za oživitev gospodarstva, pa narašča zaskrbljenost zaradi morebitnega pomanjkanja preglednosti in pravičnosti pri dodeljevanju teh sredstev. Na primer na Poljskem kritike letijo na sporno dodelitev sredstev osrednjega vladnega sklada za lokalne naložbe, ki ga je ustanovila vlada za pomoč lokalnim organom. Akademske študije kažejo, da je bil zelo velikodušen delež sredstev iz tega programa dodeljen županom in predstavnikom lokalnih oblasti, ki so iz stranke Prawo i Sprawiedliwość in volilnega okrožja predsednika vlade. Odbor, pristojen za ocenjevanje vlog, je imenoval predsednik vlade, ki na koncu dodeli sredstva. Podobni pomisleki so bili izraženi tudi v drugih državah članicah, obstaja pa tudi zaskrbljenost zaradi morebitnega pomanjkanja dostopa lokalnih organov do sredstev EU.
1. Ali je Komisija seznanjena s temi pomanjkljivostmi?
2. Kako pri pregledu nacionalnih načrtov za oživitev gospodarstva v okviru programa NextGenerationEU ocenjuje morebitna tveganja in kateri zaščitni ukrepi zagotavljajo preglednost in pravičnost pri dodeljevanju sredstev?
3. Ali je Komisija že ugotovila vrzeli v predloženih načrtih in če je, katere in v katerih državah članicah?
Odgovor izvršnega podpredsednika Valdisa Dombrovskisa v imenu Evropske komisije
2.9.2021
Okvir za nadzor mehanizma za okrevanje in odpornost (RRF)[1] je zasnovan za zagotovitev skladnosti z načelom dobrega finančnega poslovodenja. Države članice se lahko pri pripravi načrtov za okrevanje in odpornost odločijo, kako bodo dodeljevale sredstva, tudi kadar so ta namenjena organom, ob popolnem spoštovanju veljavnih pravil, vključno s pravili iz finančne uredbe[2]. „Osrednji vladni sklad za lokalne naložbe“ se financira iz poljskega državnega proračuna in ni del poljskega načrta za okrevanje in odpornost.
Komisija bo ocenila, ali naj bi bil cilj ureditev, ki so jih predlagale države članice, preprečevanje, odkrivanje in odpravljanje korupcije, goljufij in navzkrižij interesov. Ko so bile v okvirih držav članic za revizijo in nadzor ugotovljene pomanjkljivosti, so bili v predloge Komisije za izvedbene sklepe Sveta vključeni posebni mejniki. Te mejnike morajo države članice doseči, preden lahko predložijo prvi zahtevek za plačilo.
Države članice morajo za vsak zahtevek za plačilo podpisati „izjavo o upravljanju“, ki med drugim potrjuje, da sistemi za nadzor dajejo potrebna zagotovila o upravljanju sredstev v skladu z vsemi veljavnimi pravili.
Komisija lahko zmanjša plačila v primeru resnih nepravilnosti ali resnih kršitev sporazumov o financiranju. Iz istih razlogov lahko Komisija po izplačilu in po opravljenih naknadnih kontrolah sredstva izterja.
Države članice bodo morale Komisiji, Evropskemu uradu za boj proti goljufijam, Računskemu sodišču in Evropskemu javnemu tožilstvu v okviru njegovih pristojnosti omogočiti dostop do zbranih podatkov, da bodo te institucije uporabo sredstev po potrebi lahko preiskale.
[1] Uredba (EU) 2021/241 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 12. februarja 2021 o vzpostavitvi Mehanizma za okrevanje in odpornost (UL L 57, 18.2.2021, str. 1).
[2] Uredba (EU, Euratom) 2018/1046 Evropskega parlamenta in Sveta z dne 18. julija 2018 o finančnih pravilih, ki se uporabljajo za splošni proračun Unije (UL L 193, 30.7.2018, str. 1).
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!